مقطع : دکتری
دانشگاه : شمال آمل
تاریخ دفاع : 1399/07/30
اساتید راهنما : پروفسور سید محمدحسین رضوی، دکتر سعید امیر نژاد
اساتید مشاور : دکتر نصرالله محمدی، دکتر محمدجواد تقی پوریان
اساتید داور : دکتر مرتضی دوستی، دکتر فرزان فرزام، دکتر سعید تابش
مشاهده سایر پایان نامه های عظیم صلاحی کجور
امروزه گردشگری به‌عنوان یک سیستم جهانی، ‌بخش قابل‌ توجهی از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده است. تکنولوژی یکی از مؤثرترین نیرو‌هایی است که به زندگی مردم شکل می‌دهد. صنعت گردشگری همواره در خط مقدم به‌کارگیری تکنولوژی بوده است. به بکارگیری تکنولوژی در صنعت گردشگری، گردشگری هوشمند گفته می‌شود. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل گردشگری هوشمند صنعت ورزش در ایران بود. تحقیق حاضر یک پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) محسوب می‌شود در این راستا جامعه آماری در بخش کیفی شامل کلیه مسئولان مرتبط (فعلی و سابق)، مشتمل و منتخب از: متخصصان و مدیران ورزشی و مدیران اجرایی در وزارت ورزش و جوانان، مدیران اجرایی بخش گردشگری و اعضای هیات علمی که در حیطه گردشگری پژوهش انجام داده اند می‌باشند که از روش نمونه‌گیری به‌صورت گلوله برفی و تا حد اشباع (15 نفر) از خبرگان مصاحبه به‌صورت نیمه ساختاریافته انجام پذیرفت. در این پژوهش از روش نظام‌مند اشتراوس و کوربین برای کدگذاری مصاحبه‌ها استفاده شد و کدگذاری‌ها توسط نرم‌افزار MAXQDA انجام پذیرفت. همچنین جهت اعتبار دهی فرایند كدگذاری و كنترل كیفیت کد‌های استخراج‌شده در بخش کیفی از شاخص کاپای کوهن استفاده‌شده است که مقدار شاخص کاپا برابر با 793/0 محاسبه‌شده و در سطح توافق پذیری معتبر قرار گرفت. در بخش کمی تحلیل یافته‌ها در دو بخش اکتشافی و تائیدی انجام پذیرفت که جامعه آماری این بخش شامل کلیه گردشگران ورزشی بود. با توجه به اینکه قلمرو پژوهش کل ایران بود روش نمونه‌گیری به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای بود. با توجه به جدول گرجسی و مورگان 384 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته‌شده است. با در نظر گرفتن احتمال عدم تکمیل بعضی از پرسشنامه‌ها، محقق به پیشنهاد صاحب‌نظران حوزه، تعداد 400 پرسشنامه تهیه و میان اعضای نمونه آماری توزیع نمود که نهایتاً 396 پرسشنامه عودت داده شد و با توجه به تکمیل ناقص برخی پرسشنامه جمعاً 5 پرسشنامه ناقص از فرآیند تجزیه‌ و تحلیل کنار گذاشته شد و نهایتاً 391 پرسشنامه انتخاب و در فرآیند ارزیابی قرار گرفتند. نرخ بازگشت پرسشنامه‌ها نیز 98 درصد بود داده های گرد‌آوری ‌شده بوسیله نرم‌افزار SPSS مورد آزمون تحلیل عاملی اکتشافی قرار گرفت و مؤلفه‌های هر بخش (علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبردی و پیامدها) به‌صورت جداگانه مشخص شدند بعد از مشخص شدن مؤلفه‌ها تحلیل عاملی تائیدی توسط نرم‌افزار LISREL صورت پذیرفت که روایی این بخش از طریق روایی همگرا و واگرا و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تائید شدند. یافته نشان دادند در راستای شرایط علی 17 مفهوم شناسایی شد و این مفاهیم در 7 مقوله تقسیم‌بندی شده‌اند همچنین برای شرایط زمینه‌ای 33 مفهوم و 7 مقوله و برای عوامل مداخله‌گر 15 مفهوم 7 مقوله و برای راهبرد‌ها 7 مفهوم و 2 مقوله و پیامد‌ها نیز شامل 28 مفهوم و 7 مقوله بودند. نتایج نشان دادند فناوری اطلاعات و ارتباطات و ابزارهای دیجیتالی به عنوان یک شریک ضروری در محیط بیرونی گردشگری ورزشی می تواند به خوبی ارتباط بین گردشگران و عرضه کنندگان خدمات را در مقیاس جهانی فراهم سازد. کلمات کلیدی: گردشگری هوشمند، تکنولوژی، هوشمند سازی، صنعت ورزش، ایران